zondag 7 april 2013

Zaterdag 6 april 2013

In onze groep waren ook een aantal ijsberen die het aandurfden om de laatste ochtend een frisse duik in de zee te nemen. Een aantal begonnen dus fris aan de dag, maar bij velen zat de discoteca van gisterenavond toch nog even in de weg. Fris of niet begonnen we aan onze laatste dag van de Romereis. Met een boot vertrokken we met heel de groep naar Venetië. Gelukkig scheen vandaag de zon toch nog eens waardoor we ten volle konden genieten van het uitzicht. Eenmaal aangekomen op het San Marco plein werden we voor de laatste keer gegidst en hadden we vrije tijd om Venetië op ons eigen tempo te ontdekken. ' s Avonds reden we door naar het Gardameer waar we konden genieten van ons laatste avondmaal. Rond negen uur was het einde dan in zicht en vertrokken we voor een lange reis terug naar Bree. Onthaald door onze liefdevolle ouders en opnieuw door een schijnende zon keerden we moe maar voldaan terug naar ons thuis.

Vrijdag 5 april 2013

Na het uitslapen van gisteren brak de morgen vandaag zeer vroeg aan. Het ontbijt werd half slapend verorberd en een extra lunchpakket werd weer subtiel meegesmokkeld (croissants en brioches die op mysterieuze wijze verdwenen). Door plaatsgebrek in het hotel gingen de jongens van bus 3 en 4 naar een agriturismo. Maar ongetwijfeld hadden zij hun gruwelverhalen een beetje opgeblazen voor het dramatisch effect. Echte ‘dramakings’.
In Santa Maria degli Angeli werden de nodige aflaten verdiend en talloze kaarsjes gebrand. Ieders geweten werd gezuiverd en de kerk (met kapel erbinnen in) werd met open mond bewonderd. Maar eerst moest de kou getrotseerd worden terwijl er geluisterd werd naar de (beknopte) geschiedenis van het leven van Franciscus.
Vervolgens werd onze pelgrimstocht in Assisi verder gezet richting de olijfgaarden, waar we samenkwamen voor een bezinning, waarin we terugkeken op de voorbije tien dagen en de afgelopen vier jaren op het SAB. Er werd gepreekt door Tim, een verhaal verteld door Melissa en gezongen door Philippe. Spijtig genoeg was de bezinning van korte duur, aangezien onze bezinning onderbroken en verstoord werd door de regen, die ons nog steeds achtervolgt. Het bleek een klassevolle maar hardnekkige stijgingsregen. Dit was het einde van ons moment van rust en stilte. Gewapend met de paraplu in de hand en de poncho om het lijf trokken we verder naar de San Francescokerk. We trokken door de kerk aan de hand van fresco’s die het leven van Franciscus uitbeeldden en waanden ons zelf een 'heilige'.
Onze pelgrimstocht eindigde in het zonnetje, wat betekende dat we onmiddellijk de bus in moesten. Dit was het begin van een busrit van zes uur naar Lido di Jesolo. Tijdens deze rit werden we geconfronteerd met een kleine hobbel op ons lange pad. Onze reis zou een dag langer duren, want het hotel bleek pas voor morgen geboekt te zijn. Gelukkig had Tim alles onder controle en regelde als een echte professional dat we toch in het hotel terecht konden.
Na het avondmaal haalde iedereen zijn beste outfit uit de kast (eerder de koffer), werden de haren in de plooi gelegd en de wallen, die zich doorheen de reis op hebben gestapeld, weggewerkt. Uiteindelijk trok iedereen samen te voet naar de discoteca, waar onze pelgrimstocht nu definitief eindigde. Hoewel, de nacht is nog jong en voor even lijkt de energie niet op te geraken.

vrijdag 5 april 2013

Donderdag 4 april 2013

Donderdag 4 april 2013: een cultureel, culinair en muzikaal bezoek aan Orvieto! Na tien minuutjes in de bus (iedereen fris en monter, natuurlijk) kwamen we aan in het centrum waar we de prachtige Dom in gotische stijl bewonderden. Daarna begaven we ons naar het panorama waar iedere klas het liedje mocht zingen dat men had gemaakt tijdens het stadsspel in Lucca. Hoewel de leerkrachten een aardige poging deden won de klas 6stwd . Maar niet getreurd: elke klas kreeg een diploma!
Tijdens een vrij middagmaal konden we ook genieten van een lokale specialiteit. Op het marktje was er immers broodje Porchetta te verkrijgen, een broodje met reepjes gegrild en gezouten wild zwijn.
In de namiddag gingen we gezwind naar het wijndomein, iets waar vele leerlingen en ook de begeleiders naar uitkeken. Na een woordje uitleg en een blik in de wijnkelders proefden we 4 wijnen (voor de geïnteresseerden: 3 witte en 1 rode), geserveerd met bijhorende smakelijke hapjes zoals pizza, kaas en brood met olijfolie. De liefhebbers kochten nog een flesje voor het thuisfront, zo konden we blij naar Assisië vertrekken. Alvast salute!